Forpligtelserne i bekendtgørelsen påhviler både arbejdsgivere og arbejdsledere, men i lige så stor grad arbejdstagerne. Det fremgår specifikt af bekendtgørelsens, at de ansatte besætningsmedlemmer skal deltage i samarbejdet om sikkerhed og sundhed, ligesom de skal medvirke til, at arbejdsforholdene sikkerheds-og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarlige inden for deres arbejdsområde. Særlig sidstnævnte er vigtig, idet besætningsmedlemmerne ofte vil være dem, der først opdager fejl eller mangler. Som det fremgår af bekendtgørelsens § 31, foreligger der altså også en rapporteringspligt i den forbindelse.
De besætningsmedlemmer, der arbejder på en fremmed virksomheds område, skal rette sig efter de regler om sikkerhed og sundhed, der gælder for denne virksomhed, foruden de regler, der gælder for det arbejde, de skal udføre.
De nye bekendtgørelser på arbejdsmiljøområdet
I det efterfølgende gives en kort introduktion til de i indledningen omtalte nye bekendtgørelser på luftfartsområdet. Disse bekendtgørelser indeholder supplerende regler til bekendtgørelsen om arbejdsmiljøforhold for besætningsmedlemmer under tjeneste på luftfartøj og for deres arbejdsgivere.
Bekendtgørelse om arbejde med stoffer og materialer på luftfartsområdet
Bekendtgørelsen omfatter ethvert arbejde med stoffer og materialer, herunder fremstilling, anvendelse og håndtering under tjeneste om bord på danske civile luftfartøjer samt andet arbejde, som på grund af sin art eller de forhold, hvorunder det foregår, kan indebære en fare for sikkerhed og sundhed.
Specifikt kan nævnes, at arbejdsgiveren skal sikre, at de ansatte besætningsmedlemmer har adgang til brugsanvisninger fra leverandører. Endvidere skal arbejdsmiljøorganisationen underrettes om relevante grænseværdier for de farlige stoffer og materialer. I virksomheder, hvor der ikke skal oprettes en arbejdsmiljøorganisation, skal de ansatte besætningsmedlemmer på tilsvarende måde underrettes.
Bekendtgørelse om grænseværdier for stoffer og materialer på luftfartsområdet
Bekendtgørelsen omfatter ethvert arbejde med stoffer og materialer, herunder fremstilling, anvendelse og håndtering, samt enhver risiko for udsættelse på arbejdspladsen for stoffer og materialer. De fastsatte grænser skal overholdes.
Bekendtgørelse om biologiske agenser og arbejdsmiljø på luftfartsområdet
Bekendtgørelsen omfatter arbejde med, herunder fremstilling, anvendelse, håndtering, udvikling og bestemmelse af biologiske agenser samt andet arbejde, som på grund af sin art eller de forhold, hvorunder det foregår, indebærer, at man skal blive udsat for påvirkning fra biologiske agenser.
Ved biologiske agenser forstås der i denne sammenhæng mikroorganismer, herunder genetisk modificerede mikroorganismer, cellekulturer og endoparasitter hos mennesker, som er i stand til at fremkalde en infektionssygdom, allergi eller toksisk effekt.
I forbindelse med bekendtgørelsens § 9 vedrørende arbejdsgiverens pligt til at føre en liste over ansatte, der er udsat for påvirkninger fra de pågældende agenser, påhviler det arbejdsgiveren at overholde relevante bestemmelser i persondataloven.
Bekendtgørelse om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer på luftfartsområdet
Bekendtgørelsen omfatter primært arbejde med, herunder fremstilling, anvendelse og håndtering af de stoffer og materialer, der fremgår af det til bekendtgørelsen tilknyttede bilag 1.
Stoffer og materialer, som er omfattet af denne bekendtgørelse, anses for at kunne være farlige for eller i øvrigt være forringende for sikkerhed og sundhed, og bekendtgørelsen om arbejde med stoffer og materialer (kemiske agenser) gælder derfor i sin helhed for disse stoffer og materialer.
I forbindelse med bekendtgørelsens § 18 vedrørende arbejdsgiverens pligt til at føre en liste over ansatte, der kunne være eller have været udsat for risiko ved arbejde med stoffer, materialer eller arbejdsprocesser, påhviler det arbejdsgiveren at overholde relevante bestemmelser i persondataloven.
Bekendtgørelse om brug af personlige værnemidler på luftfartsområdet
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på besætningsmedlemmers brug af personlige værnemidler under tjeneste om bord på danske civile luftfartøjer og for deres arbejdsgivere. Ved personlige værnemidler forstås i denne forbindelse alt udstyr, herunder beklædning, der er bestemt til at skulle beskytte de ansatte besætningsmedlemmer mod en eller flere risici, som kan true vedkommendes sikkerhed eller sundhed under arbejdet, samt ethvert tilbehør, der tjener dette formål.
Hvis arbejdet ikke på anden vis kan planlægges, tilrettelægges og udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, må arbejdsgiveren kun lade arbejdet udføre, såfremt der anvendes personlige værnemidler.
Afslutning
Er der spørgsmål eller kommentarer til vejledningen, kan disse rettes til
Trafikstyrelsen på info@trafikstyrelsen.dk
Bilag 1. Arbejdspladsvurdering (APV)
En APV skal omfatte virksomhedens stillingtagen til konstaterede arbejdsmiljøproblemer, og hvordan de bedst løses, under iagttagelse af de forebyggelsesprincipper, der er angivet i
• Bekendtgørelse om arbejdsmiljøforhold for besætningsmedlemmer under tjeneste på luftfartøj og for deres arbejdsgivere.
• Bekendtgørelse om besætningsmedlemmers udsættelse for støj.
• Bekendtgørelse om besætningsmedlemmers eksponering for vibrationer.
• Bekendtgørelse om arbejde med stoffer og materialer på luftfartsområdet.
• Bekendtgørelse om grænseværdier for stoffer og materialer på luftfartsområdet.
• Bekendtgørelse om biologiske agenser og arbejdsmiljø på luftfartsområdet.
• Bekendtgørelse om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer på luftfartsområdet.
• Bekendtgørelse om brug af personlige værnemidler på luftfartsområdet.
• Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø
Vurderingen må indeholde følgende elementer:
• Identifikation og kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold.
• Beskrivelse og vurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer.
• Prioritering og opstilling af en handlingsplan til løsning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer.
• Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.
Se endvidere afsnittet ”generelle forebyggelsesprincipper”.
Generelle forebyggelsesprincipper
1) Forhindring af risici.
2) Evaluering af risici, som ikke kan forhindres.
3) Bekæmpelse af risici ved kilden.
4) Tilpasning af arbejdet til mennesket, navnlig for så vidt angår udformningen af arbejdspladsen samt valg af arbejdsudstyr og arbejds- og produktionsmetoder, i særdeleshed med henblik på at begrænse monotont arbejde og arbejde i en bestemt rytme og at mindske virkningerne af sådant arbejde på helbredet.
5) Hensyntagen til den tekniske udvikling.
6) Udskiftning af det, der er farligt med noget, der er ufarligt eller mindre
farligt.
7) Planlægning af forebyggelsen for at gøre den til en sammenhængende helhed, inden for hvilken forebyggelsen omfatter teknik, tilrettelæggelse af arbejdet, arbejdsforhold, sociale relationer og påvirkninger fra faktorer i arbejdsmiljøet.
8) Vedtagelse af foranstaltninger til kollektiv beskyttelse frem for
foranstaltninger til individuel beskyttelse.
9) Hensigtsmæssig instruktion af arbejdstagerne.
Bilag 2. Uddannelsens formål
Formålet med den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse er
1) at styrke det forebyggende arbejde og effektivisere arbejdsmiljøorganisationens arbejde og
2) at sikre, at ledelsesrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter får kendskab til lovgivningen og til deres rolle og opgaver i arbejdsmiljøorganisationen.
Ledelsesrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter sættes i stand til at
1) opstille kriterier for et godt arbejdsmiljø,
2) løse eksisterende problemer og forebygge eventuelt kommende problemer ved nye eller ændringer af eksisterende arbejdspladser eller rutiner,
3) analysere arbejdsulykker,
4) udarbejde forslag til arbejdsmiljøforbedringer,
5) gennemføre arbejdsmiljøforbedringer,
6) vurdere effekten af gennemførte arbejdsmiljøforbedringer,
7) gennemføre APV’er og
8) indhente information i lovgivning mv. og anvende forskellige samarbejds- og formidlingsmetoder i arbejdet for at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø om bord på luftfartøjet.
Uddannelsens indhold
Arbejdsmiljøuddannelsens indhold tilrettelægges således, at kursusdeltagerne opnår en helhedsorienteret forståelse af arbejdsmiljøarbejdet gennem undervisning i følgende:
- De væsentligste arbejdsmiljøpåvirkninger om bord på luftfartøjer.
- De væsentligste arbejdsbetingede sygdomme og ulykker.
- Lovgrundlaget for arbejdsmiljøorganisationens arbejde og en gennemgang af arbejdsmiljøorganisationens opgaver og funktion i virksomheden, herunder bl.a. deltagelsen i den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
- Principper for samarbejde, formidling og pædagogiske virkemidler, der kan anvendes i arbejdsmiljøorganisationen.
- Arbejdsmiljøorganisationens placering i virksomhedens struktur og samarbejdet heri.
- Arbejdsmiljøorganisationens planlægning og gennemførelse af det forebyggende arbejdsmiljøarbejde i virksomheden.
- Arbejdsmiljøorganisationens opgaver i relation til ulykker, nærvedulykker og sundhedsfarer.
- Arbejdsmiljøorganisationens samarbejdsrelationer til andre arbejdsmiljøaktører, herunder arbejdsmiljørådgivere, Arbejdsmiljørådet for Luftfart, Trafikstyrelsen mfl. 9 Metoder, som arbejdsmiljøorganisationen kan anvende i det forebyggende arbejde på virksomheden herunder arbejdsmiljøgennemgange, anvendelse af checklister til at identificere arbejdsmiljøproblemer, udarbejdelse af APV’er og handlemuligheder i forbindelse med det psykiske arbejdsmiljø.
Undervisningen tager udgangspunkt i deltagernes viden og erfaringer i relation til den funktion, som de skal udøve som arbejdsleder- eller arbejdsmiljørepræsentant på deres arbejdsplads og
1) motivere deltagerne til selvstændigt og i samarbejde med andre at arbejde med arbejdsmiljø,
2) etablere erfaringsudveksling mellem de enkelte kursusdeltagere,
3) give en indføring i aktuel viden om væsentlige arbejdsmiljøproblemer og lære deltagerne metoder i arbejdsmiljøarbejdet, og
4) opøve i brug af lovgivning, vejledninger og anden aktuel viden, fx internet mv.