Nye, ændrede eller ophævede tekniske sikkerhedsregler samt afvigelser fra tekniske sikkerhedsregler skal godkendes af Trafikstyrelsen i henhold til bekendtgørelse nr. 814 af 03/06/2022 om infrastrukturforvalteres tekniske sikkerhedsregler på jernbanen.
I skemaet nedenfor er anført, hvilken form for myndighedsgodkendelse og hvilken assessering der er tale om, afhængig af om der er tale om nye/ændrede/ophævede tekniske sikkerhedsregler eller afvigelser fra tekniske sikkerhedsregler, samt om det er i regi af en strukturel ændring i jernbaneinfrastrukturen eller ej.
Oftest sker udarbejdelse af nye tekniske sikkerhedsregler, ændringer i eksisterende tekniske sikkerhedsregler eller ophævelse af tekniske sikkerhedsregler uafhængigt af strukturelle ændringer i jernbaneinfrastrukturen. I så tilfælde foregår godkendelsen som en eksplicit regelgodkendelse, og ved væsentlige nye/ændrede/ophævede tekniske sikkerhedsregler skal der anvendes en regelassessor.
Det kan dog forekomme, at udarbejdelse af nye tekniske sikkerhedsregler, ændringer i eksisterende tekniske sikkerhedsregler eller ophævelse af tekniske sikkerhedsregler foretages i forbindelse med en strukturel ændring i jernbaneinfrastrukturen. Hvis den nye/ændrede/ophævede tekniske sikkerhedsregel bliver vurderet af en assessor i forbindelse med risikostyringsprocessen, der foregår i henhold til CSM-RA forordningen, og godkendelsesbehandlingen i Trafikstyrelsen foregår i forbindelse med infrastrukturforvalterens ansøgning om ibrugtagningstilladelse eller testtilladelse, vil den i bekendtgørelse 814/2022 påkrævede godkendelse af Trafikstyrelsen være i form af en ibrugtagningstilladelse eller en testtilladelse. Assessors involvering i denne sammenhæng omtales i nedenstående skema som ”CSM-RA assessor”.
I forbindelse med signifikante strukturelle ændringer i jernbaneinfrastrukturen anvendes i mange tilfælde tekniske sikkerhedsregler, der er godkendt af Trafikstyrelsen, som led i risikoacceptprincippet ”anerkendt praksis”, idet disse regler ofte opfylder CSM-RA’s krav til anerkendt praksis. I de tilfælde hvor strukturelle ændringer i jernbaneinfrastrukturen indebærer afvigelser fra anerkendt praksis (afvigelse fra tekniske sikkerhedsregler), kommer dispensation på tale. Disse afvigelser fra tekniske sikkerhedsregler skal, jf. CSM-RA forordningen, risikovurderes, dvs. forslagsstiller må anvende risikoacceptprincippet ”eksplicit risikoestimering”. Denne risikovurdering skal forelægges assessor, og assessor behandler forholdet på lige fod med alle andre forhold relateret til ændringen i infrastrukturen. Assessors involvering i denne sammenhæng omtales i nedenstående skema ligeledes som ”CSM-RA assessor”.
Hvis udarbejdelse af nye tekniske sikkerhedsregler, ændringer i eksisterende tekniske sikkerhedsregler eller ophævelse af tekniske sikkerhedsregler foretages i forbindelse med en ikke-signifikant strukturel ændring i jernbaneinfrastrukturen, foregår godkendelsen som en eksplicit regelgodkendelse. Hvis den nye/ændrede/ophævede regel vurderes væsentlig, bør signifikansvurderingen af infrastrukturændringen genbesøges: Infrastrukturændringen vil med største sandsynlighed være signifikant.
En afvigelse fra tekniske sikkerhedsregler, hvor afvigelsen ikke følger af en strukturel ændring i jernbaneinfrastrukturen, eller hvor afvigelsen følger af en ikke-signifikant strukturel ændring i jernbaneinfrastrukturen, skal godkendes eksplicit af Trafikstyrelsen. I tilfælde af, at der er tale om en væsentlig afvigelse fra tekniske sikkerhedsregler, hvor afvigelsen ikke følger af en strukturel ændring i jernbaneinfrastrukturen, skal der anvendes en regelassessor. Hvor afvigelsen fra tekniske sikkerhedsregler følger af en ikke-signifikant strukturel ændring i jernbaneinfrastrukturen og vurderes væsentlig, bør signifikansvurderingen af infrastrukturændringen genbesøges: Infrastrukturændringen vil med største sandsynlighed være signifikant.