1

Indledning

Trafikselskaberne indberetter årligt data til Trafikstyrelsen.

De indberettede data – offentlig buskørsel, regnskab 2020 – vedrører kun driften af offentlig buskørsel og er eksklusiv trafikselskabernes drift af individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede og privatbanetrafik. (Disse indberettes særskilt). Dette betyder, at der vil forekomme afvigelser mellem disse af Trafikstyrelsen offentliggjorte nøgletal for offentlig buskørsel og de enkelte trafikselskabers regnskabsresultat. Afvigelserne forekommer, fordi trafikselskabernes regnskaber inkluderer både handicapkørsel og privatbanetrafik.

Kommuner, som udgøres af en ø, og som ikke har bro eller anden fast forbindelse til andre kommuner, kan jf. § 1, stk. 3 i lov om trafikselskaber undlade at deltage i et trafikselskab, og kommunen skal i så fald varetage de opgaver, der påhviler trafikselskaberne. Tre kommuner har indtil videre valgt, selv at varetage opgaverne som trafikselskab.

Fanø, Samsø og Ærø Kommuner har overtaget ansvaret for den kollektive trafik, og kommunerne indgår derfor særskilt i denne statistik.

COVID-19

COVID-19 har sat et tydeligt aftryk på den kollektive trafik i 2020. Dette gælder også for den offentlige buskørsel, og der er dermed store ændrin-ger i nogle af nøgletallene ift. 2019. Der er således en generel tendens til et faldende passagertal og dermed et fald i billetindtægter. Fanø oplever dog en stigning i antal påstigninger pr. indbygger, hvilket skyldes sommerpakken 2020.

Trafikselskaberne har haft mulighed for at søge om kompensation for COVID-19 merudgifter og mindreindtægter i 2020. Det varierer, om trafikselskaberne har inkluderet COVID-19 kompensationen fra staten som en indtægt eller udeladt denne fra opgørelsen, hvor der i det sidste tilfælde vil være en forskel mellem indtægter og udgifter (se i øvrigt noter til tabel 1).

Udgifter, passagerindtægter og tilskud

Trafikselskaberne har traditionelt to finansieringskilder – tilskud og passagerindtægter. Ved indberetning af trafikselskabernes udgifter, indtægter og tilskud er udgangspunktet i denne indberetning, at trafikselskabets samlede udgifter for offentlig buskørsel for det pågældende år er lig sum-men af samlede passagerindtægter plus de samlede regionale og kommunale tilskud.

Indtægtsfinansiering

Fordeling af finansieringen af offentlig buskørsel kan opdeles i følgende fire kategorier:

  • Ren brugerbetaling lig passagerbetaling (billetter/kort og kontrolafgifter).
  • Kommunal finansiering, som inkluderer (a) kommunale tilskud og (b) de af kommunen finansierede passagerrelaterede indtægter i form af kompensationer til diverse rabatordninger (førtids- og pensionistrabatter og køb af skolekort).
  • Regional finansiering, som udgøres af regionale tilskud til trafikselskabets offentlige buskørsel.
  • Statslig finansiering, som inkluderer de passagerrelaterede indtægter i form af kompensationer til diverse rabatordninger, der finansieres af staten (ungdomskort, blinde/svagtseende, pensionist- og børnerabatter, værnepligtskort og off peak-kompensation)

Passagerfinansiering og passagerindtægtsfordeling

Passagerfinansieringsgraden beregnes som samlede passagerindtægters andel af samlede udgifter.

Samlede passagerindtægter kan opdeles i tre kategorier:

  • Passagerbetaling (billetter/kort, cykel, post, mv. og opkrævet kontrolafgift);
  • Indtægter fra staten, som udgøres af de af staten finansierede passagerrelaterede indtægter i form af kompensationer til diverse rabatordninger (ungdomskort, blinde og svagtseende, børne- og pensionistrabatter, værnepligtskort og off peak-kompensation)
  • Indtægter fra kommuner, som udgøres af de af kommunen finansierede passagerrelaterede indtægter i form af kompensationer til diverse rabatordninger (eks. køb af skolekort).

Euronorm og drivmiddel

Der er større og større fokus på klimaet og den offentlige trafiks indflydelse herpå. Som noget nyt er trafikselskaberne derfor blevet bedt om at angive hvilke drivmidler busserne kører på, samt hvilken euronorm dieselbusserne opfylder. Langt størstedelen af busserne kører på fossile brændstoffer, som i dette tilfælde er diesel, men der findes også alternative drivmidler som el, biodiesel, HVO og Biogas. Biodiesel er et fossilfrit plante-baseret alternativ til diesel, mens HVO er syntetisk diesel, som er baseret på biobrændstof.

Dieselbusserne er kendetegnet ved at opfylde en euronorm. Euronormen fortæller hvilket EU-direktiv om luftforurening busserne lever op til. Euro-normen sætter grænser for hvor mange stoffer en bus må udlede, og formålet med euronormerne er at beskytte luftkvaliteten og reducere udledningen af drivhusgasser. Euronormernes krav er blevet skrappere over årene, hvorfor busser med nyere euronormer (højere tal) udleder færre stoffer end dem med ældre euronormer. Enkelte busser er så gamle, at de er fra før den første euronorm blev indført, hvorfor disse er karakteriseret som ”Præ-euronorm”. EEV står for Enhanced Environmentally friendly Vehicle og er en standard, der blev indført imellem Euronorm 5 og Euro-norm 6.

Formålet med at inkludere data om drivmiddel og euronorm er, at kunne følge omstillingen til nulemissionsbusser over tid. Data for drivmidler og euronorm kan findes i slutningen af denne statistik.

 

2

Økonomiske nøgletal

Tabel 1                                Udgifter, indtægter og tilskud, offentlig bustrafik, Regnskab 2020 (mio kr.)

  Movia BAT Fynbus Sydtrafik Midttrafik (1) NT Ærø Fanø Samsø Alle

Udgifter (inkl. løn)

Salgsudgifter (inkl. løn)

Adminstration (inkl. løn)

Samlede udgifter

3.165,2

238,8

191,3

3.595,3

44,5

0,5

3,2

48,1

530,8

14,0

34,1

578,9

628,7

38,7

25,9

693,3