Sådan behandler vi din klage

Her kan du læse, hvordan din klage sædvanligvis behandles i Overerstatnings- og taksationskommissionen.

Modtagelse af klagen

Når klagen er modtaget i Overerstatnings- og taksationskommissionen, sender Minksekretariatet, 2. instans en kvitteringsskrivelse til den eller de parter, der har klaget. Sagens øvrige parter orienteres om, at klagen er modtaget og om klagens indhold. Parterne får også mulighed for at komme med deres bemærkninger til klagen.

Minksekretariatet, 2. instans, vil herefter tildele sagen til en formand for Overerstatnings- og taksationskommissionen. I samarbejde med formanden vil sekretariatet vurdere klagen og sagens materiale. På baggrund af denne vurdering tager sekretariatet stilling til, om sagen er tilstrækkeligt oplyst, eller om der er behov for yderligere materiale eller uddybning af klagen.

 

Høring

Hvis klagen udvides eller, hvis Overerstatnings- og taksationskommissionen under sagens behandling modtager nye oplysninger, der er ukendt for sagens øvrige parter, vil Minksekretariatet, 2. instans, partshøre over de nye oplysninger. Dette gør sig gældende fra sagens modtagelse til sagens afslutning, så sagens parter er gjort bekendt med og har haft mulighed for at komme med bemærkninger til samtlige af sagens oplysninger. 

 

Votering og afgørelse

Formanden for Overerstatnings- og taksationskommissionen udtager tre kommissionsmedlemmer, der med udgangspunkt i hver enkelt sag, har en relevant faglig baggrund. Det er op til formanden og de øvrige kommissionsmedlemmer at votere og træffe afgørelse i sagen. Kommissionen afholder som udgangspunkt ikke besigtigelse i sagen. Der kan dog træffes beslutning herom.

I sager hvor der ikke afholdes besigtigelse, kan Overerstatnings- og taksationskommissionen, herunder formanden, beslutte, at parterne skal indkaldes til et møde forud for voteringen, hvor parterne får mulighed for at afgive mundtlige bemærkninger. Det vil indgå i beslutningen, hvorvidt en eller flere af sagens parter har et ønske om et møde.

Besluttes det, at der skal afholdes besigtigelse, besigtiger sagens parter og kommissionen sammen mink- eller følgeerhvervsvirksomheden. Formanden indkalder til besigtigelse med et passende varsel på mindst 4 uger, medmindre andet aftales med klager, dog mindst 7 dage før datoen for besigtigelsen. Besigtigelsen efterfølges først af et møde med parterne, hvor de har mulighed for at komme med deres afsluttende bemærkninger, og dernæst et voteringsmøde i Overerstatnings- og taksationskommissionen. Sekretariatet sørger afslutningsvist for at afgørelsen sendes til parterne.

 

Endelig afgørelse

Når kommissionen har afholdt voteringsmøde, udarbejder Minksekretariatet, 2. instans, et udkast til den endelige afgørelse. Afgørelsen skal godkendes af formanden, inden Minksekretariatet, 2. instans, sender afgørelsen ud til sagens parter.

Minksekretariatet, 2. instans, fører en protokol til brug for Overerstatnings- og taksationskommissionens afgørelse. Protokollen indeholder oplysninger om, hvilke sagsskridt der er foretaget i forbindelse med behandlingen af sagen i Overerstatnings- og taksationskommissionen. Protokollen indgår i sagens akter.

 

Principielle klagetemaer

Behandlingen af de principielle klagetemaer vedrørende sager om nedlukning af minkvirksomheder med mink i 2020 adskiller sig fra den sædvanlige sagsbehandlingsproces.

Læs om de principielle klagetemaer på siden ”Klagetemaer”.

 

Sagsomkostninger 

Overerstatnings- og taksationskommissionen kan fastsætte en passende godtgørelse, når mink- eller følgeerhvervsvirksomheden, til varetagelse af sine interesser under sagens behandling, har afholdt nødvendige udgifter til sagkyndig bistand, herunder til advokat, revisor mv.

Kommissionen behandler som udgangspunkt spørgsmålet om fastsættelse af passende godtgørelse på et voteringsmøde. Til brug for kommissionens vurdering skal der fremsendes en opgørelse over, hvilke nødvendige udgifter virksomheden har haft til sagkyndig bistand samt dokumentation herfor. Dokumentationen skal indeholde en opgørelse over tidsforbruget udspecificeret på opgaver og medarbejdergruppe.

Overerstatnings- og taksationskommissionen kan også tage stilling til den godtgørelse, der er fastsat af Erstatnings- og taksationskommissionen.