PDRA-S01/S02 - Prædefinerede Risikovurderinger

PDRA-S-operationstyper

De prædefinerede risikovurderinger er identiske med de europæiske standardscenarier (STS-01 og STS-02). Eneste forskel er, at du kan flyve med en drone uden C-mærket og skal have din operationsmanual og en krydsreferenceliste godkendt af Trafikstyrelsen.

Ønsker du at flyve med din legacy-drone efter europæisk standardscenarie PDRA-S01, skal du flyve inden for synsvidde (VLOS) i et kontrolleret befolket område på land med en drone op til 25 kg.

Et kontrolleret område er defineret som et område, hvor du har fuld kontrol over, hvem der befinder sig i området. Læs mere i forordning (EU) 2019/947 og forordning (EU) 2019/945, som du kan finde nedenfor her på siden.

  • Dronen skal være indenfor synsvidde under hele operationen
  • Operationen skal udføres iht. en operationsmanual
  • Operationsområdet skal være kontrolleret, så det sikres, at ingen udefrakommende person kan komme ind i området.
  • Fjernpiloter skal have et dronecertifikat og ekstra teoretisk træning i STS.
  • Fjernpiloter skal have gennemført praktisk træning i STS-01.

Ønsker du at flyve med din legacy-drone efter den prædefinerede risikovurdering PDRA-S02, kan du flyve uden for synsvidde i op til 1 km fra, hvor du står (op til 2 km med observatør) i tyndt befolket og kontrolleret område med en drone op til 25 kg.

Et kontrolleret område er defineret som et område, hvor du har fuld kontrol over, hvem der befinder sig i området. Læs mere i forordning (EU) 2019/947 og forordning (EU) 2019/945, som du kan finde nedenfor her på siden.

  • Dronen kan flyves udenfor fjernpilotens synsvidde op til 1 km væk.
  • Hvis der er en observatør, kan operationen forlænges op til 1 km fra observatøren.
  • Observatøren må højst være 1 km fra fjernpiloten.
  • Operationen skal udføres iht. en operationsmanual, som skal godkendes af  Trafikstyrelsen
  • Operationsområdet skal være kontrolleret, så det sikres, at ingen udefrakommende person kan komme ind i området.
  • Fjernpiloter skal have et dronecertifikat og ekstra teoretisk træning i STS.
  • Fjernpiloten skal have gennemført praktisk træning i STS-02

Indledende vejledningsmøde

Det kan være kompliceret at udarbejde en PDRA med tilhørende følgemateriale. Derfor tilbyder vi et indledende gratis opstartsmøde, hvor vi kan besvare de spørgsmål, du måtte have til processen. 

Det er dog vigtigt, at du forinden har sat dig ind i selve PDRA-processen, og sender os dine spørgsmål i en e-mail forud for mødet, så vi kan kvalificere svarene og forsikre dig om, at svarene er korrekte.

 Forud for vejledningsmødet skal du derfor sørge for følgende:

  • Udfyld ansøgningsskemaet til operationer i den specifikke kategori, da det kan give dig og os en idé om dine ønskede droneoperationer (find skemaet nedenfor)
  • Orienter dig om PDRA'ens krydsreferenceliste (Læs mere nedenfor).
  • Beskriv (gerne i punktform), hvad du ønsker svar på til vejledningsmødet.

Du anmoder om et vejledningsmøde i en e-mail til info@trafikstyrelsen.dk. Tilføj din virksomheds navn til titlen på e-mailen i emnefeltet.

Selve ansøgningsprocessen starter først, når du indsender den samlede PDRA-ansøgning. Derfor tæller vejledningsmødet ikke med i selve ansøgningsprocessen eller servicemålet for den forventede sagsbehandlingstid. 

For droneoperatører

Operationsmanual

Den mest omfattende del af at flyve på et PDRA-S drejer sig om operationsmanualen, som skal udarbejdes og godkendes af Trafikstyrelsen, før du kan gå i gang med droneoperationerne. Det er dig eller din virksomhed som droneoperatør, der skal udarbejde operationsmanualen. Årsagen er, at det skal være muligt for en droneoperatør, at kunne have flere fjernpiloter tilknyttet, som med den rette uddannelse er i stand til at flyve i standardscenariet på baggrund af netop operationsmanualen. Læs om forskellen på droneoperatør og fjernpilot

Der findes virksomheder, som kan hjælpe dig med at udarbejde en operationsmanual, og det er okay at få hjælp. Det er dog dig som droneoperatør, der er ansvarlig for alle procedurer. Og du skal derfor kunne redegøre for hele indholdet i din operationsmanual, når vi gennemgår den, og når vi besøger dig på et tilsyn.

Nedenfor har vi gengivet kravene til, hvad din operationsmanual skal indeholde.

Appendix 5 — Operationsmanual for Standardscenarier (Regulation (EU) 2020/639) og PDRA-S

De prædefinerede risikovurderinger er identiske med de europæiske standardscenarier. Eneste forskel er, at du kan flyve med en drone uden C-mærket og skal have din operationsmanual godkendt af Trafikstyrelsen. Derfor skal du udarbejde din operationsmanual efter samme model som for standardscenarierne.

En hensigtserklæring om, at operationsmanualen opfylder de relevante krav i forordningen og i den operationelle erklæring, og at den indeholder anvisninger, som skal opfyldes af det personale, der er involveret i flyveoperationer.

Hensigtserklæringen skal være underskrevet af den ansvarlige leder, eller droneoperatøren, hvis droneoperatøren udelukkende består af én person (Når droneoperatør og fjernpilot er den samme person).

En overordnet beskrivelse af droneoperatørens organisation.

En beskrivelse af konceptet for operationen, herunder som minimum:

  1. arten og beskrivelsen af de aktiviteter, der udføres i forbindelse med UAS-operationerne, og de påviste tilknyttede risici.
  2. det operationelle miljø og det geografiske område for de påtænkte operationer, herunder:
    1. forholdene i det område, som skal overflyves, med hensyn til befolkningstæthed, topografi, hindringer osv.
    2. forholdene i det luftrum, der skal benyttes.
    3. Forholdene for de omgivelser, der kan flyves i, herunder som minimum vejret og de elektromagnetiske forhold.
    4. fastlæggelse af det operationelle udsnit og bufferzonerne for at håndtere risici på jorden og i luften.
  3. de anvendte tekniske midler og deres vigtigste kendetegn, ydeevne og begrænsninger, herunder UAS-systemet, eksterne systemer til støtte for UAS-operation og faciliteter mv.
  4. det personale, der er nødvendigt til udførelsen af operationer, herunder holdets sammensætning og holdmedlemmernes roller og ansvar, udvælgelseskriterier, grunduddannelse og krav om nylig erfaring og/eller efteruddannelse.

De vedligeholdelsesanvisninger, der er påkrævet for at opretholde dronen og kontrolsystemet i en sikker tilstand i overensstemmelse med den pågældende producents vedligeholdelsesanvisninger og -krav, hvis det er relevant.

Droneproducenten har i de fleste tilfælde udarbejdet vedligeholdelsesforskrifter, som du med fordel kan tage udgangspunkt i.

 

Operationelle procedurer, som skal være baseret på UAS-fabrikantens anvisninger, og som skal omfatte:

  1. procedurer, der sikrer at minimere menneskelige fejl i relation til følgende:
    1. en klar fordeling og tildeling af opgaver og;
    2. en intern tjekliste til kontrol af, at personalet udfører de opgaver, de har fået tildelt, på passende vis.
  2. en vurdering af, hvilken betydning en forringelse af eksterne støttesystemer, såsom dronezoner.dk, vejrapps og fjernpiloternes undervisningssted kan have for droneoperationen.
  3. normale procedurer, herunder som minimum
    1. forberedelser forud for flyvning og tjeklister, der omfatter:
      1. vurdering af det operationelle udsnit og de dertil knyttede buffere (bufferzonen for risici på jorden og i det relevante omfang bufferzonen for risici i luften), herunder terrænet og potentielle hindringer og blokeringer, der kan mindske evnen til at holde det ubemandede luftfartøj inden for synsvidde eller afsøge luftrummet, den potentielle overflyvning af uvedkommende personer og potentiel overflyvning af kritisk infrastruktur.
      2. vurdering af omgivelser og luftrum, herunder nærliggende geografiske dronezoner og andre luftrumsbrugeres potentielle aktiviteter.
      3. vurdering af, hvad der er de bedste omgivelser, for at droneoperationen kan udføres.
      4. det mindste antal medarbejdere med ansvar for opgaver af afgørende betydning for droneoperationen, der er påkrævet for at udføre operationen, og deres ansvarsområder.
      5. de obligatoriske kommunikationsprocedurer mellem fjernpilote(r) og andet personale, der er ansvarlige for opgaver af afgørende betydning for droneoperationen, og med eventuelle eksterne parter, hvis det er nødvendigt.
      6. overholdelse af de relevante myndigheders eventuelle specifikke krav i det påtænkte operationsområde, herunder dem, der vedrører sikkerhed, privatlivets fred, data- og miljøbeskyttelse, og anvendelsen af radiofrekvenser.
      7. de foranstaltninger til afbødning af risici, der er nødvendige for at sørge for, at operationen udføres på sikker vis, navnlig for det kontrollerede område på land:
        1. fastlæggelse af det kontrollerede område på land og;
        2. sikring af det kontrollerede område på land for at forhindre, at tredjeparter trænger ind i området, mens operationen finder sted, og sikre koordinering med de lokale myndigheder, hvis det er nødvendigt
      8. procedurer til at verificere, at UAS'et er i en stand, der er egnet til at udføre den påtænkte operation på sikker vis. (Pre-flight checks).
    2. procedurer for at påbegynde flyvningen og at kalde dronen hjem, ved afslutning af flyvningen.
    3. procedurer under flyvning, herunder procedurer for at sikre, at dronen forbliver inden for det flyvegeografiske område.
    4. procedurer efter flyvning, herunder inspektioner for at kontrollere dronens og kontrolstationens tilstand
    5. procedurer med henblik på at fjernpiloten og — hvis dette kræves af dig som droneoperatør — luftrumsobservatører eller UA-observatører, alt efter hvad der er relevant, opdager luftfartøjer i potentiel konflikt med droneoperationen.
  4. beredskabsprocedurer, herunder som minimum:
    1. procedurer med henblik på at håndtere ubemandede luftfartøjer, der forlader det udpegede flyvegeografiske område (Fly-away).
    2. procedurer med henblik på at håndtere uvedkommende personer, som trænger ind det kontrollerede område på jorden.
    3. procedurer med henblik på at håndtere ugunstige driftsbetingelser.
    4. procedurer med henblik på at håndtere nedsat funktionsevne i eksterne systemer til støtte for operationen.
    5. fastlæggelse af den anvendte fraseologi, hvis der anvendes luftrumsobservatører.
    6. procedurer til forebyggelse af konflikter med andre luftrumsbrugere.
  5. nødprocedurer med henblik på at håndtere nødsituationer, herunder som minimum:
    1. procedurer med henblik på at undgå, eller i det mindste minimere, skade på tredjemand i luften eller på jorden.
    2. procedurer med henblik på at håndtere ubemandede luftfartøjer, der forlader det operationelle udsnit.
    3. procedurer med henblik på hjemhentning af det ubemandede luftfartøj i nødstilfælde.
  6. sikkerhedsprocedurer som omhandlet i UAS.SPEC.050 punkt 1), litra a), nr.: ii) - procedurer, der sikrer, at de sikkerhedskrav, der gælder for operationsområdet, er opfyldt i den påtænkte operation og iii) foranstaltninger, der beskytter mod ulovlige handlinger og uautoriseret
    adgang.
  7. procedurer for GDPR-beskyttelse af de personoplysninger, der er omhandlet i UAS.SPEC.050 punkt 1), litra a), nr. iv) - procedurer, der sikrer, at alle operationer er i overensstemmelse med [GDPR]-forordning (EU) 2016/679 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger. Operatøren skal navnlig gennemføre en konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse, når de nationale databeskyttelsesmyndigheder kræver det i henhold til artikel 35 i forordning (EU) 2016/679.
  8. vejledning med henblik på at minimere de støj- og miljøpåvirkninger, der er omhandlet i UAS.SPEC.050 punkt 1), litra a), nr. v) - retningslinjer for sine fjernpiloter, således at de kan planlægge UAS-operationer på en måde, som minimerer gener, herunder støj og andre emissionsrelaterede gener, for mennesker og dyr.
  9. procedurer for indberetning af hændelser.
  10. procedurer for at føre fortegnelser og;
  11. politikken for, hvordan fjernpilote(r) og andet personale med ansvar for opgaver af afgørende betydning for UAS-operationen kan erklære sig egnede til at udføre enen operation, inden operationen indledes.
For droneoperatører

Indsend operationsmanual og krydsreferenceliste til Trafikstyrelsen

Når du eller din virksomhed har færdiggjort operationsmanualen og kan stå inde for, at du opfylder alle kravene til at flyve med drone i et eller begge af de to PDRA-S-typer, skal du indsende operationsmanual og krydsreferenceliste til gennemgang af Trafikstyrelsen.

Hver 14 dag screener vi for nye ansøgninger, og tildeler en sagsbehandler på screeningsmødet. Efter mødet, vil du modtage bekræftelse samt information om det videre forløb samt forventet sagsbehandlingstid. Du kan som droneoperatør først gå i gang med flyvning, når du modtager en operationstilladelse, og dine fjernpiloter har modtaget den rette træning (Læs mere om teoretisk og praktisk træning nedenfor).

Du får på et tidspunkt få besøg af os på et tilsyn, hvor vi gennemgår dine operationer og operationsmanual sammen med dig.

Du finder krydsereferencelisten til PDRA-S'erne her:

- Krydsreferenceliste til PDRA-S01 [INDSÆT LINK TIL KRYDSREFERENCELISTE HER]

- Krydsreferenceliste til PDRA-S02 [INDSÆT LINK TIL KRYDSREFERENCELISTE HER]

For fjernpiloter

Gennemfør teoretisk STS-prøve (Gælder også for PDRA-S)

Ved flyvning i PDRA-S-kategorierne, skal du gennemføre samme teoretiske træning som i de europæiske standardscenarier. Derfor skal du gennemføre den teoretiske STS-prøve, før du kan flyve på en af PDRA-S'erne.

I Danmark tilbydes teoretiske STS-prøver hos anerkendte STS-skoler, som lever op til kravene for at kunne undervise og afholde prøver for standardscenarierne.

Den teoretiske undervisning og prøve er en overbygning af dronecertifikatet. Derfor er det et krav, at du som minimum har et dronecertifikat A1/A3 før du kan få STS-påtegningen på dit dronecertifikat.

Den teoretiske undervisning og prøve skal sikre, at du har den teoretiske ballast til at kunne udføre droneoperationer, som kræver lidt mere af dig som fjernpilot. 

Undervisningen skal sørge for, at du kan gennemføre en multiple-choice-prøve på 40 spørgsmål, hvis du har et A1/A3-dronecertifikat og 30 spørgsmål, hvis du har et A2-dronecertifikat, der samlet set vurderer dig på din viden på operationelle og tekniske afbødende foranstaltninger.

Du vil blive prøvet i:

  • Luftfartsregler
  • Menneskelige begrænsninger
  • Operationelle procedurer
  • Tekniske og operationelle afbødende foranstaltninger for risiko på jorden
  • Generel viden om droner
  • Meteorologi
  • Droners flyveegenskaber
  • Tekniske og operationelle afbødende foranstaltninger for risiko i luftrummet

Efter den teoretiske prøve, skal du tage en praktisk STS-prøve.

Anerkendte STS- og PDRA-S-skoler

ABC Flight Academy ApS

STS-skolen underviser flere steder i landet. Se hvor på skolens hjemmeside

www.abcflightacademy.dk [Nyt vindue]

Droner ApS

STS-skolen underviser flere steder i landet. Se hvor på skolens hjemmeside

 www.droner.dk [Nyt vindue]

Scandinavian Drone Solutions ApS

STS-skolen underviser flere steder i landet. Se hvor på skolens hjemmeside

www.scandidrones.com [Nyt vindue]

Wefly A/S

STS-skolen underviser flere steder i landet. Se hvor på skolens hjemmeside

www.wefly.dk [Nyt vindue]

For fjernpiloter

Gennemfør praktisk PDRA-S-prøve

Udover den teoretiske prøve, skal du også gennemføre en praktisk PDRA-S-prøve, hvor du prøves i, om du har forstået at omsætte den teoretiske viden til korrekte operationsprocedurer. Prøven starter allerede inden, du flyver med din drone, fordi du skal demonstrere dine færdigheder ifm. hele droneoperationen. 

Det indebærer, at du demonstrerer alt fra planlægning af operationen til pre-flight checks, afspærring af området og selve flyvningen. Prøveafholderen vil i løbet af prøven vurdere dine færdigheder, og udsteder dig en akkreditering for gennemført praktisk prøve, når det vurderes, at du på tilfredsstillende vis har demonstreret dine færdigheder.

Hvor den teoretiske prøve, er ens for begge PDRA-S'er, skal du gennemføre den praktisk prøve for hver af de respektive PDRA-S'er. Dvs. både en praktisk prøve for PDRA-S01 og PDRA-S02.

Anerkendt prøveafholder eller droneoperatør med erklæring om praktisk prøve.

Det er muligt at gennemføre den praktiske prøve på 2 måder.

Du kan gennemføre prøven hos en anerkendt prøveafholder, som af Trafikstyrelsen anerkendes for at leve op til kravene om at forestå den praktiske prøve. Alle skolerne, der tilbyder STS-undervisning og teoretisk prøve er også anerkendt til at gennemføre den praktiske prøve.

Du har også muligheden for at gennemføre prøven hos en droneoperatør, der har gjort sig foranstaltninger til at kunne vurdere sine fjernpiloters praktiske færdigheder. Det kræver, at droneoperatøren har angivet metoder til praktisk prøveafholdelse i sin operationsmanual og erklæret, at man er i stand til at gennemføre praktiske prøver. Erklæringen vil blive gennemgået af Trafikstyrelsen på et tilsyn.

Gebyr

Sagsbehandling af ovenstående ansøgninger og tilladelser er gebyrbelagt i henhold til den gældende bekendtgørelse for Trafikstyrelsens gebyrer og afgifter på luftfartsområdet m.v.

Hvis du har behov for et indledende vejledningsmøde forud for fremsending af risikovurdering, er dette dog ikke underlagt gebyr.

Læs den gældende gebyrbekendtgørelse her

Eksempler på specialflyvninger

  • Dronen vil være ude af syne (BVLOS-flyvning).
  • Dronen vejer over 25 kg.
  • Du skal flyve over 120 meter.
  • Du har en A3-drone, som du gerne vil flyve i en by. 

Andre operationstyper i den specifikke kategori

STS (Standardscenarie)

Hvis du har en drone med et C5 eller et C6-mærke, kan du flyve på et standardscenarie. 

Et standardscenarie er en foruddefineret operation hvor EASA allerede har lavet risikovurderingen for dig. Det eneste, du skal gøre er at udarbejde en operationsmanual og overholde alle krav til dronen, uddannelsen og operationelle begrænsninger.

Når du kan overholde disse krav, indsender du en erklæring til Trafikstyrelsen om, at du overholder kravene. Herefter vil du modtage en automatisk bekræftelse om, at vi har modtaget erklæringen. Når vi afholder tilsyn, vil vi besøge dig og gennemgå din operationsmanual sammen med dig.

Det er vigtigt, at alle kravene til det pågældende standardscenarie opfyldes, og at du ikke kun udvælger de elementer fra standardscenariet, som passer ind i din operation.

Gå til ansøgningssiden for STS

Checkliste:

  • Operationsmanual
  • Gennemfør teoretisk STS-prøve
  • Gennemfør praktisk STS prøve for STS-01 eller STS-02
  • Udfyld og indsend erklæring til Trafikstyrelsen

Standardscenarier:

  • STS-01
  • STS-02

PDRA-G (Generelle prædefinerede risikovurderinger )

De generelle prædefinerede risikovurderinger PDRA-G er foruddefinerede operationer hvor EASA allerede har lavet risikovurderingen for dig. Det eneste, du skal gøre er at udarbejde en operationsmanual og overholde alle krav til dronen, uddannelsen og operationelle begrænsninger.

Når du kan overholde disse krav, indsender du operationsmanualen og krydsreferencelisten som ansøgning til Trafikstyrelsen. Herefter vil vi gennemgå din ansøgning for at sikre os, at du overholder kravene. Godkender vi din ansøgning, modtager du en operationstilladelse, og kan flyve derefter. Når vi afholder tilsyn, vil vi besøge dig og gennemgå din operationsmanual sammen med dig.

Det er vigtigt, at alle kravene til den pågældende prædefinerede risikovurdering opfyldes, og at du ikke kun udvælger de elementer fra standardscenariet, som passer ind i din operation.

Gå til ansøgningssiden for PDRA-G

Checkliste:

  • Operationsmanual.
  • Overhold uddannelseskravene for den pågældende PDRA.
  • Udfyld krydsreferencelisten.
  • Indsend operationsmanual og krydsreferencelisten til Trafikstyrelsen

PDRA-G-typer:

  • PDRA-G01: BVLOS-flyvning i et tyndt befolket område i ukontrolleret område og op til 150 meters højde.
  • PDRA-G02: BVLOS-flyvning over et tyndt befolket område i et restriktions- eller fareområde.
  • PDRA-G03: BVLOS-flyvning med en max flyvehøjde på 30 meter eller over hindringer, i tyndt befolket områder. Denne PDRA er tænkt anvendt til inspektionsarbejde og følger pre-programmerede ruter.

 

SORA (Risikovurdering for specifikke operationer)

Risikovurderingen for specifikke operationer kaldes i daglig tale for SORA. I denne kategori er mulighederne flere, men ansøgningsprocessen er mere krævende. Her er det nemlig dig, der skal udarbejde risikovurderingen.

Risikovurderingen skal udarbejdes på baggrund af en ConOps, en vurdering af risikoen for folk på jorden, en vurdering af risikoen for anden lufttrafik, en teknisk gennemgang af dronen samt dokumentation for, at du besidder teoretiske og praktiske færdigheder, der passer til den type operationer, du planlægger at udføre. 

Når du kan overholde disse krav, indsender du ConOps og risikovurderingen som ansøgning til Trafikstyrelsen. Herefter vil vi gennemgå din ansøgning og vurdere, om risikovurderingen er fyldestgørende. Godkender vi din ansøgning, modtager du en operationstilladelse, og kan flyve derefter. Når vi afholder tilsyn, vil vi besøge dig og gennemgå din ConOps samt risikovurdering sammen med dig.

SORA'en er typisk forbeholdt de allermest specialiserede operationstyper. Derfor vil sagsbehandlingen også tage mellem 3-6 måneder. Den kan dog vare længere, hvis ansøgningen kræver nye procedurer eller ændrede principielle betragtninger. 

Vurderer vi, at droneoperationerne ikke kan foregå på et forsvarligt sikkerhedsmæssigt niveau, kan ansøgningen ende med et afslag. 

Gå til ansøgningssiden for SORA

Checkliste:

  • Operationsmanual.
  • Overhold uddannelseskravene for den specifikke kategori.
  • SORA-risikovurdering bestående af 10 trin:
    • Trin 1: Beskriv det operative koncept (ConOps).
    • Trin 2: Bestem den indledende risiko for folk på jorden.
    • Trin 3: Bestem den endelige jordrisiko efter de afbødende foranstaltninger, du bruger.
    • Trin 4: Bestem den indledende risiko for den øvrige lufttrafik.
    • Trin 5: Bestem den egentlige risiko for den øvrige lufttrafik, når du har vurderet luftrummet.
    • Trin 6: Redegør for taktiske mitigerende præstationskrav, som sikrer, du viger for al anden lufttrafik.
    • Trin 7: Bestem operationens SAIL-niveau (Specific Assurance and Integrity Level) ud fra den endelige jordrisiko og luftrumsrisiko.
    • Trin 8: Identificer og redegør for operationens safetymål (OSO).
    • Trin 9: Vurder luftrummet ved siden af din operation.
    • Trin 10: Sammenfat risikovurderingen i et samlet 'safety-portfolio'.

 

LUC (Let UAS-operatørcertifikat)

Når din virksomhed har demonstreret overfor os, at I har fået godkendt en eller flere PDRA'er og SORA'er, kan I ansøge om et let UAS-operatørcertifikat (LUC).

Med et operatørcertifikat (Light UAS Operator Certificate, (LUC)) får I autorisation til at godkende egne operationer, men det kræver, at din virksomhed er i stand til at kunne bære flere forskellige funktioner, og er i stand til at udvikle og vedligeholde et sikkerhedsledelsessystem. At arbejde med et sikkerhedsledelsessystem kræver ressourcer, da man som virksomhed hele tiden skal afdække og undersøge, hvordan man hele tiden forbedrer og tilpasser sikkerheden. Derfor passer LUC'et også typisk bedst til virksomheder med en vis størrelse og med mange komplicerede droneoperationer. 

I vil med et LUC stadig skulle udarbejde risikovurderinger af dine droneoperationer samt implementere de rette afbødende foranstaltninger for at sikre jer, at operationerne kan foregå forsvarligt. I stedet for at få godkendt operationerne forud for hver droneoperation af Trafikstyrelsen, godkender din virksomhed selv operationerne. Vi vil først gennemgå risikovurderingerne sammen med jer, når vi kommer ud og afholder tilsyn hos jer. 

Et LUC udstedes med ubegrænset varighed og forbliver gyldigt, så længe droneoperatøren overholder de relevante krav og lovgivning. Et LUC kan bruges i alle EU’s medlemslande og kan ikke overdrages til andre.

Kontakt os for mere information om LUC

Checkliste:

  • Beviseligt godkendte SORA'er og PDRA'er
  • LUC-håndbog indeholdende beskrivelser af organisationen, relevante procedurer og udførte aktiviteter. 
  • Beskrivelse af ledelsessystem samt fordeling af ansvarlige ledelsesfunktioner.
  • Beskrivelse af organisationsstruktur.
  • Sikkerhedsledelsessystem (SMS).
  • Information om droneoperatørens personale samt den ansvarlige for droneoperationerne.
  • Gennemgang af uddannelseskrav og planer.
  • Underskrevet erklæring om, at droneoperatøren opfylder gældende krav.