Fatigue er en fælles udfordring og et fælles ansvar

FLYV FRISK

Billede er lavet af AI

Det handler om sikkerhed

De fleste har nok prøvet, hvordan det kan være sværere at passe sit arbejde, hvis man over en længere periode har sovet for lidt. Inden for luftfarten kan vedvarende træthed, såkaldt fatigue, være et problem, der påvirker piloters og de kabineansattes opmærksomhed i luften.

Udmattelsen kan betyde, at piloter og kabinepersonale ikke er i stand til at løse deres opgaver effektivt og sikkert. Det kan i værste fald svække et af de mange lag af sikkerhed, der tilsammen skaber den høje luftfartssikkerhed, vi har i Danmark.

Derfor vil Trafikstyrelsen gerne, sammen med flyselskaber og fagforeninger, sætte fokus på, hvordan luftfartens medarbejdere og arbejdsgivere i fællesskab forebygger fatigue.

Billede er lavet af AI

Et fælles ansvar

Det er en fælles udfordring og et fælles ansvar at indsamle mere viden om fatigue og hjælpe med at sørge for, at flere bliver trygge ved at indberette fatigue, når det opstår.

 

Billede er lavet af AI

I alles interesse

Både piloter, kabineansatte, flyselskaber, medarbejderorganisationer og Trafikstyrelsen har en interesse i, at de ansatte i luftfarten er friske på arbejdet, så vi sammen kan opretholde det høje niveau af sikkerhed i luftfarten, vi har i Danmark.

Hvilke symptomer er der på fatigue?

Symptomerne kan være forskellige fra person til person, men de typiske symptomer er:

  • Øget søvnighed og et konstant eller pludseligt behov for at sove.
  • Nedsat koncentrationsevne og langsommere beslutningstagning.
  • Humørsvingninger og øget irritabilitet.
  • Muskelsmerter, hovedpine eller tunge øjenlåg.

Hvad bør din arbejdsgiver gøre for at forebygge fatigue?

Myndigheder og flyselskaber skal følge specifikke regler og retningslinjer for at håndtere og mindske fatigue i luftfarten. Disse regler, som er fastsat af EASA og ICAO, omfatter begrænsninger på arbejdstimer, krav til hvileperioder og overvejelser om døgnrytmer.

Formålet er at sikre, at flybesætninger er velforberedte og i stand til at udføre deres opgaver på sikker vis.

Håndteringen af fatigue er afgørende for at opretholde et højt niveau af flysikkerhed og forebygge ulykker, der er relateret til nedsat præstationsevne hos piloter.

Hvad bør du selv gøre for at forebygge fatigue?

Myndigheder og flyselskaber har et stort ansvar for at forebygge fatigue, men der er også meget, du selv skal gøre som ansat i luftfarten. Det handler blandt andet om at:

  • Sikre, at du får hvile efter en lang flyvning, og sørge for at være udhvilet inden næste flyvning.
  • Forebygge jetlag og forberede dig på en ny tidszone, hvis du skal opholde dig i den i længere tid. Ellers bør du fortsætte i din egen tidsrytme.
  • Del dit arbejdsskema med familien, så I kan planlægge familie- og fritidsliv efter det.

Indberetninger er vigtige!

Indberetninger fra piloter og kabinepersonale er fundamentale for, at vi kan lære om årsagerne til fatigue og mindske problemet. 

Når du indberetter fatigue, er der nogle obligatoriske felter, du skal udfylde. Det er blandt andet oplysninger om, hvor og hvornår du oplever fatigue.

Derudover kan der være felter, som er obligatoriske at udfylde for medarbejdere med bestemte jobtyper.

Billede er lavet af AI
Billede er lavet af AI

Den god fatigue-rapport

Den gode rapport om fatigue er detaljeret. Vi vil faktisk hellere have for mange detaljer end for få. Det er detaljerne, der gør det muligt for luftfartsselskaberne samt vores luftfartsinspektører at vurdere, hvor udbredt fatigue er samt at systematisere rapporterne og lave fokuserede tilsyn.

Hvis der er tale om fatigue, som har flere forskellige årsager – såkaldt akkumuleret fatigue – så er det vigtigt, at du beskriver alle årsagerne og hele forløbet i detaljer.

Husk, at din rapport vigtig, for den er med til at forebygge hændelser og sikre et højt niveau af sikkerhed i luftfarten.

”Min tjenesteperiode omfattede tre sammenhængende dage med tidlige starter, hvor hver dag begyndte før kl. 06:00. Det efterlod minimalt med tid til hvile og restitution.

Tjenesten begyndte med en flyvning fra A til B. Den rute er kendt for sin krævende natur på grund af hyppige turbulenser og vanskelige landingsforhold. Efterfølgende oplevede jeg en forsinkelse på grund af tekniske problemer med flyet, hvilket gjorde, at jeg ankom senere end planlagt til mit hotel.

På hotellet gjorde støjniveauet fra en nærliggende byggeplads det umuligt for mig at falde i søvn. Efter en times tid med venden og drejen, besluttede jeg mig for at spørge efter et andet værelse. Personalet var imødekommende og fandt et roligere værelse til mig, men skaden var sket – jeg lykkedes kun med at sove sparsomt i ca. 2 timer før mit næste check-in tidligt næste morgen.

Afslutningen på tjenesteperioden inkluderede en natflyvning. På denne flyvning oplevede jeg også betydelig stress pga. et medicinsk nødstilfælde om bord, som krævede ekstra opmærksomhed og koordination.

Hele flyvningen tilbage følte jeg mig ekstremt udmattet, og min koncentrationsevne var markant nedsat. Efter landingen og en lang køretur hjem, var jeg så træt, at jeg nærmest ikke kunne huske turen.

Da jeg endelig ramte min egen seng, var jeg udmattet efter mere end 30 timer vågen.”

”Jeg følte mig meget søvnig, da jeg fløj hjem dag 4 på et krævende skema.”

Vil du modtage mere materiale?

Hvis du er interesseret i at læse mere om fatigue, så skriv til os. Så sender vi dig gerne vores folder om emnet, som du kan læse selv eller dele ud på din arbejdsplads.

 

Bestil folder