Kontakt os
11 flyselskaber er blevet politianmeldt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for manglende tilbagebetaling af refusioner til passagerer, der var ramt af Covid-19 aflysninger
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen udstedte den 13. oktober 2020 påbud mod 12 flyselskaber. Formålet med påbuddet var at sikre, at passagerne fik refunderet de mange ubrugte flybilletter som følge af Covid-19 pandemien.
Styrelsens vurdering er, at påbuddet overordnet set har haft en tydelig og positiv effekt på hastigheden af tilbagebetalingen af ubrugte flybilletter. 11 af flyselskaberne har dog efter styrelsens vurdering ikke efterlevet det udstedte påbud fuldt ud. Derfor har styrelsen politianmeldt en række selskaber.Følgende flyselskaber er blevet politianmeldt af styrelsen:
- Aegean Airlines
- Air France
- Brussels Airlines
- easyJet
- KLM
- Norwegian
- Ryanair
- SAS
- TAP Portugal
- Thai Airways
- Vueling
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har oversendt politianmeldelserne til Anklagemyndigheden og det er herefter op til Anklagemyndigheden at vurdere styrelsens indstilling om at pålægge de 11 flyselskaber en bøde.
Styrelsen vurderer løbende, om der er behov for en lignende påbudsproces overfor andre selskaber. Styrelsen har informeret alle flyselskaber om påbudsprocessen og opfordret selskaberne til at efterleve de frister, som er meddelt i påbuddet.
Betydning for de enkelte klager
Med påbuddet er selskaberne blevet pålagt at refundere alle ikke-benyttede flybilletter.
Styrelsens vurdering er, at påbuddet overordnet set har haft en tydelig og positiv effekt på hastigheden af tilbagebetalingen af ubrugte flybilletter. Der er dog også stadig selskaber, der endnu har udbetalt alle udeståender.
Har man et udestående hos et selskab, anbefaler styrelsen, at man indsender en klage til styrelsen. Har man allerede en klage hos styrelsen, vil styrelsen fortsætte behandlingen af klagen.
Styrelsen håber på at behandle de fleste af sagerne i starten af 2021, men der kan være en sagsbehandlingstid på op til tre til seks måneder. For særligt vanskelige sager kan sagsbehandlingstiden være længere.
Du skal ikke foretage dig yderligere i forhold til politianmeldelsen eller i din enkelte klagesag.
Rejser omfattet af påbuddet
Påbuddet gælder kun, når rejsen er aflyst af flyselskabet. Hvis en passager selv har aflyst sin rejse, vil passageren ikke modtage refusion som følge af påbuddet. Passageren kan i dette tilfælde hente rådgivning hos Center for Klageløsning eller Forbruger Europa.
Påbuddet gælder rejser, der skulle være afgået fra en dansk lufthavn samt rejser, der skulle være afgået fra et tredjeland med et EU-selskab til en dansk lufthavn.
Påbuddet gælder derudover for både ud- og hjemrejse samt aflysning af udrejsen, så hjemrejsen ikke kan foretages, når rejsen er købt som en samlet rejse (samme bookingnummer). For billetter købt gennem en tredjepart, som f.eks. et online billetbureau, gælder påbuddet også. Det er luftfartsselskabets ansvar at sikre, at refusionen bliver udbetalt til passagererne.
Påbuddet gælder også, når en passager har modtaget refusion i form af en voucher, point eller en lignende form for ”ikke-kontant” refusion, forudsat at passageren ikke er blevet oplyst om muligheden for at vælge kontant refusion.
Hvis man har en igangværende klage hos styrelsen, men får udbetalt sin refusion som følge af påbuddet, skal passageren sørge for at kontakte styrelsen med henblik på at få lukket sagen.