Sagsbehandlingsproces
Processen kan blive revideret løbende. Sker dette, vil det fremgå her på siden.
For at tilrettelægge sagsbehandlingen af din sag bedst muligt, har Minksekretariatet brug for yderligere oplysninger om din virksomhed. Når Minksekretariatet har modtaget sagen fra Fødevarestyrelsen, vil Minksekretariatet kontakte dig eller din repræsentant via Digital Post.
Når du bliver kontaktet via Digital Post, bliver du bedt om at udfylde og indsende en digital blanket med supplerende oplysninger om din minkvirksomhed. Ved at udfylde denne blanket giver du Minksekretariatet et bedre indblik i din virksomhed. Du vil herefter modtage en kvittering for den indsendte blanket.
Læs mere om blanket til supplerende virksomhedsoplysninger her
Minksekretariatet retter igen henvendelse til dig, når du skal sende et oplysningsskema. Dette skal bruges til den videre sagsbehandling. Typen af oplysningsskema afhænger af hvilken erstatningsopgørelsesmetode, du har valgt. Der er to typer af erstatningsopgørelsesmetoder - den skemalagte model og Erstatning opgjort efter de ekspropriationsretlige principper. Vær opmærksom på, at du kun har mulighed for at vælge den skemalagte model, hvis du havde mink i 2020. Med oplysningsskemaet skal du også indsende en revisorerklæring fra en godkendt revisor.
Minksekretariatet bistår de erstatnings- og taksationskommissioner, der skal behandle din sag. Oplysningerne fra dit oplysningsskema (med tilhørende dokumentation samt oplysninger fra Fødevarestyrelsen) bliver gennemgået og behandlet af Minksekretariatets medarbejdere – herunder økonomer, sagsbehandlere og administrative medarbejdere.
Det vil derfor være Minksekretariatet, som kontakter dig, hvis der er brug for yderligere oplysninger for at fortsætte behandlingen af din sag. I forbindelse med afslutningen af sagsbehandlingen vil du blive indkaldt til en besigtigelse.
Du og din eventuelle rådgiver, vil blive indkaldt til besigtigelse på din(e) minkfarm(e), når din sag er tilstrækkelig oplyst. erstatnings- og taksationskommissionen og Minksekretariatet vil deltage i besigtigelsen. Andre involverede parter, herunder rettighedshavere og Fødevarestyrelsen vil også have mulighed for at deltage.
Hvad er en besigtigelse?
En besigtigelse betyder, at erstatnings- og taksationskommissionen, som består af en formand og fire kommissionsmedlemmer, møder fysisk op på din virksomhed på en dag, som I sammen har aftalt. Udover erstatnings- og taksationskommissionen vil Fødevarestyrelsen og eventuelle rettighedshavere blive indkaldt den aftalte dag. En besigtigelse er en fysisk gennemgang af din ejendom og dine minkrelaterede aktiver.
Et minkrelateret aktiv kan være alt fra bygninger og haller til inventar – herunder f.eks. bure, gylletanke, aflivningskasser osv.
Læs mere om erstatnings- og taksationskommissionerne her
Hvad er formålet med en besigtigelse?
Formålet med besigtigelsen er, at kommissionen skal værdiansætte de aktiver, som fremgår af det oplysningsskema, du har udfyldt sammen med din revisor og indsendt til Minksekretariatet. Denne værdiansættelse foregår i dialog med dig og dine repræsentanter.
Skulle erstatnings- og taksationskommissionen ikke være i stand til at fastsætte værdien af et minkrelateret aktiv, er der mulighed for at kommissionen kan tage billeder af det konkrete aktiv og efterfølgende rådføre sig med en sagkyndig på området.
Hvornår kommer I og besigtiger min minkvirksomhed?
Når din sag er tilstrækkeligt oplyst, og Minksekretariatet har gennemgået oplysningsskemaet, vil Minksekretariatet sende en forespørgsel ud vedrørende datoer til en besigtigelse. Du modtager en indkaldelse til besigtigelse senest 14 dage, inden den finder sted.
Det er desværre ikke muligt at oplyse præcis hvor lang tid, der går, før din sag vil være klar til besigtigelse, da sagsbehandlingstiden vil variere fra sag til sag.
Hvordan planlægges besigtigelsen?
Forud for besigtigelsen bliver du eller din repræsentant kontaktet af Minksekretariatet. Det er Minksekretariatets opgave er at yde juridisk og administrativ bistand til kommissionerne. Det betyder, at Minksekretariatet bistår kommissionerne med sagsbehandlingen. Herunder forberedelse af sagsfremstilling, udsendelse af breve, indhentning af oplysninger samt planlægning af besigtigelser.
Sagsbehandleren kontakter dig eller din repræsentant for at drøfte de praktiske omstændigheder for besigtigelsen. Herunder, hvor mange der kommer, parkeringsmuligheder på eller tæt ved din ejendom, planlægning af gennemgangsrute for besigtigelse m.m.
Skulle der blive behov for at spise frokost under besigtigelsen, står erstatnings-og taksationskommissionen og Minksekretariatet selv for egen frokost, og sagsbehandleren vil derfor typisk spørge dig, om der er et sted på din ejendom, hvor man kan stå eller sidde i læ og spise frokost.
Hvordan foregår en besigtigelse?
En besigtigelse starter typisk kl. 10. Det vil dog variere fra sag til sag, hvor lang tid besigtigelsen varer. Dette afhænger blandt andet af, hvor stor din ejendom og minkvirksomhed er.
Besigtigelsesdagen starter med at formanden for erstatnings-og taksationskommissionen præsenterer sig selv og kommissionen, så du ved, hvem de er. Herefter begynder besigtigelsen af din ejendom og dine aktiver, herunder minkhaller, øvrige bygninger, bure, gylletanke, aflivningskasser osv.
Besigtigelsen vil som udgangspunkt følge den gennemgangsstruktur, som du har aftalt med Minksekretariatet forud for besigtigelsen.
Hvad sker der efter besigtigelsen?
Efter erstatnings- og taksationskommissionen har besigtiget din minkvirksomhed, vil der være en kort drøftelse. Dette vil typisk foregå på en nærliggende kro eller idrætshal, hvor du som avler, dine repræsentanter samt Fødevarestyrelsen har mulighed for at komme med bemærkninger. Når alle parter er blevet hørt, trækker erstatnings- og taksationskommissionen sig tilbage for at drøfte og votere sagen. Minksekretariatet deltager i denne drøftelse som sekretær og referent.
Efterfølgende træffer kommissionen afgørelse, og du vil senest syv dage senere modtage et forslag til afgørelse, som du og sagens øvrige parter kan vælge enten at acceptere eller afvise. Bemærk, hvis du indgår i et kalibreringsforløb, vil kommissionen ikke votere på dagen, og syv dages fristen vil ikke blive overholdt.
Forslaget til afgørelsen indeholder din sags faktiske og retlige omstændigheder samt erstatnings- og taksationskommissionens forslag til erstatningsopgørelse. Såfremt alle parter accepterer forslaget til afgørelsen, fraskrives klageretten.
Bliver forslaget ikke accepteret af sagens parter senest 14 dage efter modtagelsen, eller afviser parterne forslaget, træffer erstatnings- og taksationskommissionen endelig afgørelse om din erstatning.
Når den endelige afgørelse er truffet, og parterne i din sag er underrettet, har du mulighed for at klage over afgørelsen til overerstatnings- og taksationskommissionen. Hvis du ønsker at klage, skal det ske senest fire uger efter, at parterne i din sag er blevet underrettet om afgørelsen.