FAQ (Ofte stillede spørgsmål)

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Arbejdstidsreglerne afspejler de forhold, der er særlige for de forskellige medarbejdergrupper. Der gælder forskellige principper for medarbejdere, der er ansat med ret til honorering af overarbejde og medarbejdere, der ikke er omfattet af reglerne. Medarbejdere med ledelsesansvar er ikke omfattet af arbejdsaftalerne.

For alle medarbejdere gælder, at arbejdstid skal registreres i mTime (som du får adgang til efter første arbejdsdag), og at chef/leder kan fastsætte retningslinjer, der skal sikre, at kontoret er bemandet i åbningstiden, og at der er en fikstid:

Mandag: 10:00 - 14:00
Tirsdag - fredag: 09:00 - 14:00

Evt. hjemmearbejde skal altid aftales med chef forud.

Du kan læse mere om Trafikstyrelsen som arbejdsplads her.

OBS. Når du har haft din første arbejdsdag, får du adgang til vores intranet, hvor du kan finde meget mere indhold til dig som medarbejder.

Der er flere forskellige blanketter, du skal udfylde både før og efter din første arbejdsdag. Hvilke blanketter, der er relevante, kan variere. Nogle sender vi til dig via e-Boks, mens andre kan hentes her på siden under afsnittet 'Processen'. Læs mere om blanketter der skal udfyldes her.

Hvis du har børn skal du udfylde et skema og sende det ind til os. Du kan læse mere om dokumenter og blanketter, der skal udfyldes under afsnittet 'Processen'.

Frokostordning og faciliteter varierer afhængigt af, hvilken kontorlokation du arbejder på. Læs mere om kantineforhold og øvrige faciliteter på din arbejdsplads' lokation her.

Vi har Falck Sundhedshjælp Basis, som omfatter alle vores medarbejdere. Det vil sige, det er gratis for dig og anonymt.

Falck Sundhedshjælp Basis indeholder: 

  • Sundhedsteam: Fri adgang til individuel sundhedsrådgivning ved sundhedseksperter.
  • Fysioterapi og Kiropraktik: Få hurtig behandling og rådgivning, når symptomer, sygdom eller skader opstår.
  • Psykologiske forløb: Behovsbestemt rådgivning af psykolog eller psykoterapeut i Falcks netværk ved både privat- og arbejdsrelaterede problemstillinger.
  • Akut psykologisk krisehjælp: 24/7 adgang til individuel akut psykologisk krisehjælp ved en psykolog.  
 OBS. Du kan læse endnu mere om Falck Sundhedshjælp, og hvordan det fungerer på vores intranet, som du får adgang til, når du har haft din første arbejdsdag.

Som ansat i Trafikstyrelsen optjener du 2,08 feriedage pr. måned, som registreres i mTime (som du får adgang til efter første arbejdsdag) den 1. i efterfølgende måned. Ferieåret løber fra 1. september til 31. august, og du har frem til 31. december året efter til at afholde ferien.

Du planlægger og ansøger om ferie i dialog med din leder og registrerer den i mTime. Ud over almindelig ferie optjener du også 5 særlige feriedage om året, som optjenes i kalenderåret og kan bruges fra 1. maj året efter.

Hvis du ønsker at holde ferie, før du har optjent dagene, kan du søge om "ferie på forhånd". Det gælder kun almindelig ferie – ikke særlige feriedage. Det kræver, at du har været ansat i mere end tre måneder, og at både HR og din leder godkender ansøgningen via en særlig blanket.

OBS. Når du har haft din første arbejdsdag, får du adgang til vores intranet, hvor du kan finde mere om ferie/feriedage og meget mere indhold til dig som medarbejder.

Ved sygdom, både din egen eller dit barns, skal du melde fraværet ved at sende en mail til Sygemeldingspostkassen og sætte din nærmeste leder som cc. HR registrerer fraværet, og kontorchefen bliver automatisk informeret.
Du skal så vidt muligt oplyse, hvor længe du forventer at være syg. Hvis der er tale om en arbejdsulykke, skal du gøre opmærksom på det. Du er ikke forpligtet til at oplyse årsagen til sygdommen.

Hvis du bliver syg i løbet af arbejdsdagen og går hjem, skal du selv registrere fraværet i mTime (som du får adgang til efter første arbejdsdag) under "Gået syg hjem", uden at ændre din komme- og gåtid. Hvis du ikke holder frokost, skal du registrere 00:00. Fortsætter sygdommen næste dag, skal du sende en ny mail til Sygemeldingspostkassen.

Når du er rask igen, skal du selv raskmelde dig i mTime på din første arbejdsdag efter sygefraværet. Systemet opdaterer automatisk, indtil du har registreret dig som rask, så det er vigtigt, at det sker rettidigt.

OBS. Når du har haft din første arbejdsdag, får du adgang til vores intranet, hvor du kan finde mere om sygefravær og meget mere indhold til dig som medarbejder.

Hvis dit hjemmeboende barn under 18 år bliver syg, har du mulighed for at holde fri helt eller delvist på barnets 1. og/eller 2. sygedag. Du skal melde barnets sygdom til Sygemeldingspostkassen pr. dag og cc’e din nærmeste leder. Hvis du bliver ringet hjem i løbet af arbejdsdagen, skal du selv registrere fraværet i mTime (som du får adgang til efter første arbejdsdag) under “Gået hjem barnets 1. sygedag”.

Din chef vurderer konkret, om du kan få fri, ud fra barnets alder, sygdommens karakter og forholdene i dit fagområde. Du har som udgangspunkt kun ret til fri, hvis der ikke er en anden voksen hjemme (fx hvis din partner er på barsel). I sådanne tilfælde skal du bruge fx ferie, flekstid eller tage fri uden løn.

Du kan godt holde barnets 2. sygedag, selvom du ikke holdt fri på barnets 1. sygedag – det er kalenderdage, ikke nødvendigvis arbejdsdage.

OBS. Når du har haft din første arbejdsdag, får du adgang til vores intranet, hvor du kan finde meget mere indhold til dig som medarbejder.

Trafikstyrelsen holder hvert år lukket på visse dage, hvor du som medarbejder selv skal sørge for at registrere frihed i mTime (som du får adgang til efter første arbejdsdag). De tvungne lukkedage omfatter fredagen efter Kristi Himmelfartsdag og dagene mellem jul og nytår. 

På disse dage skal du som udgangspunkt bruge almindelig ferie. Du kan dog også anvende særlige feriedage, fleks, omsorgsdage eller seniordage. Har du ikke optjent nok ferie, kan du søge om at få ferie på forhånd. Husk, at registreringen skal være på plads i mTime, inden du kan godkende din månedsopgørelse.

Bornholms Lufthavn er ikke omfattet, da lufthavnen har åbent disse dage.

OBS. Når du har haft din første arbejdsdag, får du adgang til vores intranet, hvor du kan finde mere om tvunget lukkedage og meget mere indhold til dig som medarbejder.

(som du får adgang til efter første arbejdsdag)

Har du ikke fået svaret på alle dine spørgsmål?

Hvis du har nogle spørgsmål, inden du starter, er du velkommen til at skrive til din kontaktperson eller HR (hrpostkasse@trafikstyrelsen.dk).

Vi ser frem til at byde dig velkommen!